w3c

w3c

    

Miller CFS 5W40 NT+ motorolje

7963
kr 1,520.00

Ta vare på veivakselen, bruk denne, 6L, til biler UTEN DPF

Miller CFS 5W40 NT+ motorolje

kr 1,520.00

w3c

Quantity :
Forsendelser
Har du et spørsmål?

Alle Range Rover Sport 2.7 og 3.0 TDV6 motorer samt Discovery 3 2.7 TDV6 motorer og Discovery 4 3.0 V6 motorer er utsatt for veivakselsvikt. Årsaken skal være skift av lagerskål og påfølgende mangel av smøring samt harmoniske vibrasjoner muligens påført av dårlig vibrasjonsdemper montert foran på veiven.

Her ser man en video som viser problemet. Les gjerne også reaksjonene under videoen, noen fra folk som har jobbet hos PSA:

https://www.youtube.com/watch?v=m4zXDKlkGhk

Dette er Land Rover sin Service Bulletin som beskriver problemet:

Problems and recalls: L320 Range Rover Sport and L319 Discovery 3 and 4 (2005-2013) 

2005-2012 2.7L TDV6 and 3.0L TDV6: crankshaft bearing failure
In May 2014, Land Rover issued a service bulletin for Land Rover L320 Range Rover Sport vehicles and Land Rover L319 Discovery 3 and 4 that had V6 diesel engines manufactured from 2005 to 2012, i.e. the Range Rover Sport 2.7L TDV6 and 3.0L TDV6 and the Discovery 3 and 4 2.7L TDV6 and 3.0L TDV6. According to the bulletin, these vehicles could experience crankshaft failure due to:


• Incorrect location of the main crankshaft bearing shells during assembly; or,
• Rotation of the crankshaft bearing shells during normal use.
Owners have reported experiencing sudden engine failure and having had less than thirty (30) seconds to pull off the road once abnormal engine noises are heard. The service bulletin lists the following as symptoms of crankshaft failure:

• The engine may make a loud ‘rumbling/knocking’ noise when running which worsens under load. Furthermore, the engine oil pressure warning light may flash or be continuously illuminated, especially at low engine speeds;

• There may be a hole in the oil sump or engine cylinder block, with oil leakage and/or metallic debris in the under-tray; and,

• If the crankshaft seized, it would not be possible to turn the engine (via the starter motor or crankshaft pulley bolt).

It is understood that a new crankshaft bearing design was introduced in 2012 to prevent crankshaft bearing failure.

Både 2.7 og 3.0 motor er produsert av PSA og er opprinnelig utviklet for bruk i Peugeot og Citroen biler. Mens sist nevnte biler sjeldent opplever problemer med veivakselsvikt kan man se på forskjellig bruksmønster og observerer at disse bilprodusenter anbefaler 5W40, ikke 5W30, mens det gjelder samme motor som D3, D4 og RRS bruker.

Derfor anbefaler vi denne olje av toppkvalitet, som har følgende egenskaper, bl.a. ultra lav friksjon:

  • Helsyntetisk olje som beskytter motoren ved både lave start- og høy driftstemperatur.
  • Trippel ester-formulering gir optimalisert oljefilmstyrke og anti-slitasjebeskyttelse.
  • Andre generasjon NANODRIVE ultralavfriksjonsteknologi maksimerer kraften.

Samtidig kan det være lurt å bytte den harmoniske vibrasjonsdemper:

https://lrbutikken.no/index.php?id_product=2434&rewrite=vibrasjonsdemper-veiv-tdv6&controller=product

Man kan laste ned teknisk data blad fra Vedlegg arket.

Svikt i veivaksler på TDV6 D3

Foreløpig rapport om etterforskning av svikt i veivaksler på TDV6 D3

Last ned (124.46k)

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: